Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de onbelaste reiskostenvergoeding in de loonbelasting. De conclusie van het onderzoek is dat de regeling doeltreffend en doelmatig is.
Het onderzoeksrapport is op 5 juli 2023 naar de Tweede Kamer gestuurd. Doelstellingen van de regeling zijn het voorkomen dat de vergoeding voor zakelijke reiskosten in de loonheffingen worden betrokken en het fiscaal ondersteunen van de arbeidsmarkt. De invoering van de regeling heeft geleid tot een toename van het aantal bereikbare banen in Nederland. De regeling is doelmatig, omdat deze bijdraagt aan een verbeterde geografische koppeling van werknemers en banen. Dit leidt tot een hogere arbeidsproductiviteit.
De regeling heeft volgens de onderzoekers ook belangrijke negatieve effecten. De subdoelstelling van de regeling om negatieve milieueffecten en files te beperken wordt niet gehaald. De onbelaste reiskostenvergoeding heeft ook negatieve effecten op het gebied van gezondheid, geluidshinder en infrastructuuronderhoud en -aanleg.
De onderzoekers hebben ook zes mogelijke toekomstige beleidsrichtingen met betrekking tot de onbelaste reiskostenvergoeding beoordeeld.
- Verhoging van de onbelaste reiskostenvergoeding naar € 0,30 per kilometer.
- Verlaging van de onbelaste reiskostenvergoeding naar € 0,12 per kilometer.
- Afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer.
- Afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding voor de auto in woon-werkverkeer.
- Begrenzing van de onbelaste reiskostenvergoeding tot 25 kilometer enkele reis voor het woon-werkverkeer.
- Differentiatie van de onbelaste reiskostenvergoeding voor de auto naar emissieklasse.
Op basis van de uitkomsten van het onderzoek ziet het kabinet geen aanleiding de regeling aan te passen.